Kunstenaars

Jan Cremer

"Nine Tulips, Red field"

Nine Tulips, Red field Vergroten
Nine Tulips, Red field

Details

Gegevens van "Nine Tulips, Red field"

 

Techniek Zeefdruk

Jaar 1996

Afmeting 135 x 95 cm

Oplage 80

Prijs€ 1295,00

KunstUitleen€ 38,85 p/mnd waarvan u € 25,90 spaart

KunstKoopRegeling25% Aanbetaling restant in 10 of 20 termijnen

Vraag direct een proefplaatsing aan

Biografie van

Jan Cremer

Jan CremerSchilder/schrijver Jan Cremer (Enschede, 1940) heeft zich al vanaf het begin van zijn opleidingen aan de verschillende kunstacademies die hij bezocht, gespecialiseerd in de grafische technieken. Daarnaast heeft hij zichzelf de schilder- en beeldhouwkunst aangeleerd.

Jan Cremer studeerde eerst aan de Academie voor Beeldende Kunst en Industrie (AKI) in Enschede, waar hij in 1955 zijn eerste linosneden maakt. Op de academie ‘Kunstoefening’ in Arnhem leerde hij de eerste beginselen van het lithograferen van Hendrik Valk. Later, op de academies van Den Haag en Parijs als leerling van Paul Citroen en Ossip Zadkine, bekwaamde hij zich vooral in de steendruktechniek.
 
In 1957 schilderde hij de eerste van een serie doeken die bekend zouden worden als Peinture Barbarisme. Hij schilderde in Den Haag en exposeerde in het Haags Gemeentemuseum en in het Stedelijk Museum in Amsterdam. Er volgden tientallen tentoonstellingen in binnen- en buitenland.
 
Met een beurs van de Franse regering vertrok Jan Cremer in 1959 naar Parijs waar hij in de Rue Santeuil terechtkomt, de befaamde huidenopslagplaats met de ateliers van onder meer Bogart, Appel en Corneille. Daar assisteerde hij Bram Bogart. Later werkte hij samen met onder meer Karel Appel, Jean Pons, Piet Clement en Peter Bramsen.
 
Zijn definitieve vertrek naar Amerika in 1965 zorgde ervoor dat zijn beeldende kunst in Nederland tijdelijk op de achtergrond raakte. In New York begon Jan Cremer met het schilderen van Hollandse landschappen. Dit zeer kleurrijke en vooral strak gecomponeerde ‘Hollands Realisme’, met koeien, boerinnen en tulpenvelden, vormde een breuk met het sterk abstracte expressionistisch werk uit de jaren ervoor. Het thema Hollandse landschappen keert in Cremers complete oeuvre telkens terug, maar ook de steppen, woestijnen en bergketens van Siberië en Mongolië, streken die hij veelvuldig bereist, zijn een permanente inspiratiebron. Zoals het Zuid-Franse en Italiaanse landschap de ‘klassieke’ thema’s blijven waarin hij zich soms maandenlang verdiept.
 
Het grafische oeuvre van Jan Cremer bestaat uit ruim 250 bladen, sinds 1958 tentoongesteld op meer dan 200 exposities in internationale galeries en musea. Zijn werk bevindt zich in alle belangrijke grafiekcollecties in West- en Oost-Europa, Noord- en Zuid-Amerika. Voor zijn grafiek ontving Jan Cremer verschillende toonaangevende prijzen, zoals de Frans Masereelprijs, de Special Award van de World Print en de Pro Cultura Hungarica titel.